يونوليت يونوليت .

يونوليت

يونوليت چه كاربردي دارد؟

همه چيز راجع به يونوليت
يونوليت به يك ماده بسيار سبك وزن گفته مي‌شود. در بيشتر موارد مي‌توانيد اين محصول را در رنگ سفيد و به صورت متخلخل مشاهده نماييد و يا در فرايند بسته بندي محصولات مختلف و يا در عايق كاري آن را مورد استفاده قرار دهيد. نام ديگر يونوليت، فيبر سفيد بوده و در حقيقت مي‌توان گفت اين محصول نوعي پليمر به رنگ سفيد است. اين متريال­ها عايقي بسيار مناسب براي سر و صداي محيط بوده و در برابر گرما و دما و نفوذ رطوبت نيز از خود مقاومت قابل توجهي نشان مي‌دهند. به اين محصولات پلاستوفوم و يا آكاسيف نيز گفته مي‌شود.

پلاستوفوم‌ را مي‌توانند از طريق برخي فرايندهاي پتروشيمي فراهم سازند. در اين مقاله به ارائه مطالبي در زمينه اين محصولات، نحوه توليد و موارد مصرف و كاربردهاي آن­ها و انواع يونوليت ساختماني خواهيم پرداخت. پس اگر مي‌خواهيد به خريد اين محصولات دست بزنيد بهتر است پيش از هر اقدامي اين مطلب را مرور كنيد .

فرايند توليد يونوليت
در فرايند توليد پلاستوفوم‌ از برخي مواد پلي استايرن استفاده كرده و اين مواد را درون قالب‌هاي خاصي مي‌ريزند. با انبساط اين مواد مي‌توانند پلاستوفوم را به دست آورند. پلي استايرن در واقع نام يك نوع پليمر سفيد است. اين ماده از طريق برخي فرايندهاي پتروشيمي توليد شده و چگالي وزني آن هم بسيار پايين است.

با اين حال اين ماده مقاومت بسيار بالايي در برابر حرارت و سر و صداي محيط داشته و در برابر رطوبت و نيز مقاوم است. در فرايند توليد ورق‌هاي پلاستوفوم به نكات زيادي توجه مي‌شود كه يكي از مهمترين اين نكات در نظر گرفتن دانسيته اين محصولات است.

در واقع دسته بندي انواع پلاستوفوم از طريق اين فاكتور صورت مي‌پذيرد. لازم است بدانيد كه دانسيته به طور كلي به وزن واحد حجم يك ماده اطلاق مي‌گردد. اين شاخص را مي‌توانيد با واحد كيلوگرم بر متر مكعب مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيد.

در زمينه دسته بندي ورق‌هاي پلاستوفوم مي‌توان اين كار را بر اساس ميزان فشردگي آن‌ها انجام داد كه همان دانسيته است. دانسيته يونوليت در حقيقت وزن يك بلوك از اين محصولات با ابعاد يك متر در ۵۰ سانتي متر است .

قيمت يونوليت نيز با دانسيته آن‌ها در ارتباط مستقيم واقع شده و هر چه يك ورق، دانسيته و يا فشردگي بيشتري داشته باشد، قيمت بالاتري را هم از آن خود خواهد كرد.

موارد كاربرد و مصارف يونوليت
از آنجايي كه سرعت اجراي پلاستوفوم­ نسبت به بسياري از مصالح ديگر بيشتر است، بنابراين اين محصولات در بسياري از موارد، جايگزين مناسبي براي سفال هستند و براي اينكه بتوانند به سفال‌ها خاصيت عايق بودن ارائه دهند در آن‌ها از يونوليت استفاده مي‌كنند.

به طور كلي از موارد كاربرد اين محصولات مي‌توان به توليد بلوك‌هاي سقفي براي ساختمان‌ها به جاي بلوك‌هاي سيماني و يا سفالي اشاره كرد. اين محصولات عايق برودتي بسيار مناسبي در سردخانه‌ها و يخچال‌هاي صنعتي بوده و با استفاده از آن‌ها مي‌توان انواع فوم‌هاي بسته بندي، يخدان و يا ترموس را طراحي و توليد نمود.

در حال حاضر از پلاستوفوم‌ به عنوان زمينه تابلوها به ويژه تابلوهاي اعلانات نيز استفاده كرده و يا به منظور ساخت اشكال، انواع مختلف طرح‌ها، حروف فارسي و انگليسي، ساخت ماكت، به عنوان فوم ريخته گري، فوم گلسازي و … از اين محصولات استفاده مي‌كنند.

انواع يونوليت ساختماني
از آنجايي كه يكي از مهمترين موارد كاربرد پلاستوفوم‌ مصارف ساختماني است، انواع مختلفي از اين محصولات براي استفاده در نقاط مختلف ساختمان طراحي و توليد شده و در بازار مصرف وجود دارند.

از جمله انواع اين محصولات مي‌توان به يونوليت‌ فشرده ساختماني اشاره كرد و يا پلاستوفوم سقفي و ديواري را نام برد. پلاستوفوم فشرده ساختماني از وزن بالايي برخوردار شده و دانسيته و يا چگالي آن‌ها هم به دليل فشرده بودن محصول بالا است. اين متريال‌ها در حال حاضر كاربردهاي فراواني را در صنايع گوناگون به خود اختصاص داده‌اند.

از جمله اين صنايع مي‌توان به صنعت ساخت و ساز، صنعت خودرو سازي، صنايع غذايي، قالب سازي، مجسمه سازي، عايق سازي، بسته بندي، ساخت درب‌هاي ضد سرقت و .. اشاره كرد.

پلاستوفوم‌ سقفي نيز موارد مصرف و كاربردهاي مخصوص به خود را دارند و طي سال‌هاي اخير به عنوان قالب بتن در سقف‌هاي دال يك طرفه كه در اصطلاح به آن‌ها تيرچه بلوك گفته مي‌شود، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دانسيته اين محصولات ۱۲ بوده و در حالت معمول ابعاد و اندازه‌هاي ۲۰۰ در ۵۰ در ۲۵ دارند. نوع ديگر پلاستوفوم‌، يونوليت‌ ديواري هستند كه مي‌توانيد از آن‌ها به عنوان ديوارپوش فوم، فوم ديواري تزييني، فوم ديوارپوش و … استفاده كنيد.

طي سال‌هاي گذشته استفاده از اين محصولات به عنوان فوم ديواري موارد مصرف و كاربردهاي بسيار زيادي را به خود اختصاص داده است. يكي از مهمترين دلايل استفاده فراوان از اين محصولات، خاصيت ضد صدا، صدا گير بودن و يا در اصطلاح اكوستيك بودن آن‌ها است.

از سوي ديگر اين محصولات ضد ضربه بوده و لذا گزينه‌هايي بسيار مناسب براي پوشش ديواره‌هاي سالن‌هاي ورزشي هستند. اين نوع يونوليت از امكان شستشو برخوردار بوده و محصولاتي آنتي‌باكتريال به شمار مي‌روند. استفاده از اين محصولات در ديواره‌هاي يك سالن زيبايي و جذابيت قابل توجهي خواهد داشت.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۶:۴۰ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

كاربرد يونوليت چيست؟

براي چندين سال، پلي استايرن منبسط شده يا يونوليت به عنوان يك ماده محبوب در كاربردهاي مختلفي همچون بسته بندي مواد غذايي، عايق هاي مقرون به صرفه و كم مصرف در مصارف ساختماني و همچنين مواد بسته بندي حمل ونقل و ضربه گير براي كالاهاي حساس به ضربه و موارد ديگر استفاده مي شود. يونوليت يك ماده پلاستيكي فوم سفيد است كه از دانه هاي جامد پلي استايرن توليد مي شود. اين محصول معمولاً براي بسته بندي، عايق و غيره استفاده مي شود.

تركيب مواد در يونوليت شامل استايرن و پنتان است. استايرن ساختار سلولي يونوليت را تشكيل مي دهد. پنتان نيز به عنوان يك ماده دمنده در اين تركيب استفاده مي شود. هر دو اين مواد يعني استايرن و پنتان تركيبات هيدروكربني هستند و از محصولات جانبي نفت و گاز طبيعي به دست مي آيند.

پس بايد در نگهداري و انبارداري آنها بسيار محتاط بود زيرا اين مواد قابليت اشتعال بالايي دارند.

يونوليت يك ماده بسيار سبك وزن با هدايت حرارتي بسيار كم، جذب رطوبت كم و خواص ضربه گيري عالي است. يكي از كاستي هاي اين نوع فوم قابليت اشتعال بالاي آن است.

يونوليت پس از قرارگرفتن در معرض حريق در طي بيست دقيقه شعله ور مي شود. همچنين اين ماده در مقابل محلول هاي شيميايي مقاومت پاييني دارد.

يونوليت يكي از رايج ترين مواد در زندگي روزمره است. اين فوم سفيد را مي توان در ليوان هاي نوشيدني،عايق ها، بسته بندي و غيره مشاهده كرد. پلاستيك فوم از 98٪ هوا و مابقي از پلي استايرن تشكيل شده است.گرانول ها به گونه اي با بخار گرم مي شوند كه به سرعت حالت انبساط و كف شدن مي گيرند و تشكيل يك بلوك با چگالي كم و به شكل خاصي را مي دهند.

مواد تشكيل دهنده فوم يونوليت ارزان و سبك هستند و معمولاً ۱۵ تا ۳۰ كيلوگرم در مترمكعب وزن دارند. پلي استايرن منبسط شده باگذشت زمان خواص اساسي خود را از دست نمي دهد و مي تواند به طور كامل بازيافت و مورداستفاده مجدد قرار گيرد.

كاربردهاي يونوليت
ساختمان سازي
فوم عايق يونوليت به دليل مجموعه اي عالي از خواص از جمله عايق حرارتي خوب، خواص ماندگاري خوب و وزن بسيار سبك، براي كاربردهاي مختلف مورداستفاده قرار مي گيرد. يونوليت از مصالح ساختماني گرفته تا بسته بندي فوم سفيد داراي طيف وسيعي از كاربردهاي گوناگون است.

يونوليت بادوام، قوي و همچنين سبك وزن است و مي تواند به عنوان سيستم هاي پانل عايق بندي شده براي نما، ديوارها، سقف ها و كف ساختمان ها و به عنوان يك پركننده سبك در ساخت راه آهن استفاده شود.

بسته بندي
يونوليت داراي خاصيت جذب شوك و ضربه است و براي ذخيره و حمل اقلام شكننده مانند ظروف شيشه اي، مواد شيميايي، تجهيزات الكترونيكي و محصولات دارويي ايدئال است.

عايق حرارتي و خاصيت مقاومت بالا در برابر رطوبت آن براي بسته بندي غذاهاي پخته و همچنين اقلام فاسدشدني مانند غذاهاي دريايي، ميوه و سبزي ها مناسب است.

استفاده هاي ديگر

يونوليت را مي توان در ساخت لغزنده ها، هواپيماها و حتي تخته موج سواري به دليل نسبت وزن كم مورداستفاده قرارداد.

استحكام يونوليت به همراه خاصيت جذب شوك ضربه آن را براي استفاده در صندلي هاي كودكان و كلاه هاي دوچرخه سواري بسيار مناسب مي كند. همچنين فوم يونوليت مقاومت خوبي در برابر فشرده سازي دارد، به اين معني كه اين نوع فوم براي چيدن كالاهاي بسته بندي ايدئال است. مواد عايق يونوليت همچنين در باغباني در سيني هاي نهال براي ترويج هوادهي خاك كاربرد دارد.

يونوليت براي مصرف در مصالح ساختماني بسيار مناسب است و از مقاومت بالايي برخوردار است همچنين داراي مقاومت فشاري بالا و عملكرد حرارتي برتر است.

به همين دليل يونوليت انتخاب اول براي سازندگان خانه، معماران و مهندسان است. ساختار سلولي با چگالي بالا يونوليت عملاً آن را در برابر آب غيرقابل نفوذ مي كند.

نتيجه گيري

به طوركلي فوم يونوليت داراي مزاياي گسترده و كاربردهاي گوناگوني است. ساختار سبك و حالت ضدضربه در اين نوع فوم آن را به گزينه مناسبي براي انواع كاربري ها مي كند. استفاده از بلوك هاي يونوليتي در عايق بندي و سقف ساختمان مي تواند آن را ايمن و سبك و ضد زلزله كند.

همچنين وجود خاصيت عايق بودن اين نوع فوم آن را به انتخابي براي عايق بندي رطوبتي در مكان هايي مانند روف گاردن مي كند. در سردخانه ها براي جلوگيري از تبادل گرمايي محيط داخل و بيرون سردخانه از اين نوع فوم به طور گسترده اي استفاده مي شود.

در كارهاي هنري و ماكت سازي يونوليت بسيار كاربرد وسيعي دارد و از ساخت ماكت ها تا مونتاژ يك دسته گل عروس را در بر مي گيرد؛ بنابراين مي توان چنين گفت كه يونوليت يكي از پركاربردترين مواد از مشتقات نفتي است كه زندگي ما با آن گره خورده.

اين فوم ها با فوايد و مصارف فراوان نقاط ضعفي نيز دارند كه مي توان به خاصيت اشتعال پذيري آنها اشاره كرد. ازاين رو براي جلوگيري از مشكلات احتمالي لازم است نكاتي را در نگهداري و انبارداري يونوليت ها مدنظر قرار دهيد.

اين فوم ها در صورت برخورد با آتش شعله ور مي شوند. از نگهداري آنها در محيط كارگاه بپرهيزيد. در جاهايي كه احتمال مي رود جرقه و يا سيگار داغ به آنها برسد از تلمبار كردن يونوليت ها خودداري كنيد.

توصيه مي شود يونوليت ها را تنها به اندازه ۶۰ مترمربع انبار كرده و مقدار زيادي را در يك جا جمع نكنيد تا از عواقب اين كار در امان باشيد.

فوم هاي يونوليت داراي مزاياي زيادي هستند از جمله اين مزايا مي توان موارد زير را ذكر كرد:

بسيار سبك و قابل حمل آسان است، به راحتي قابل بازيافت است، به راحتي با رزين اپوكسي لمينت مي شود، عايق حرارتي بالايي است، ايدئال براي كارهاي بيروني و داخلي ساختمان است، مقاومت بالايي در برابر رطوبت دارد، بسيار بادوام است، مقاوم در برابر فشرده سازي است، همه كاره از نظر قدرت، داراي قيمت پايين است، توليد شده در اشكال، اندازه ها و مواد فشرده سازي مختلف است، ويژگي هاي جذب شوك بالا را دارد، امكان استفاده از روكش هاي مختلف براي آن وجود دارد.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۶:۱۶ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

ورق يونوليت چيست و چه كاربردي دارد؟

ساختمان سازي از هر زمان ديگري به امري جذاب تر و پيشرفته تر تبديل شده است. افراد اين روزها لذت بيشتري از اين پروسه مي برند؛ چرا كه نسبت به قبل با ابزازر به روزتري سر و كار دارند. در گذشته دست سازندگان براي ساخت ساختمان ها چندان باز نبود، اما امروزه مي توان تنوع بسيار خوبي را از اين لحاظ مشاهده كرد.

يونوليت از محصولاتي هستند كه سال ها از اختراع آن ها مي گذرد. يونوليت كاربردهاي گوناگوني دارند و يكي از آن ها را بايد ساختمان سازي به شمار آورد. امروزه در سقف ها و ديوارهاي يك خانه كارخانه و يا بخش هاي مهمي از شهر از اين يونوليت بهره مي برند و معمولا هم جواب مي گيرند.

اين محصولات، مزاياي گوناگوني را هم در دسترس افراد قرار مي دهد. به عنوان مثال، آن ها نسوز هستند و در زمان حريق، شانس زيادي براي به حداقل رساندن آتش خواهيد داشت. همچنين صرفه جويي و وقت و زمان از ديگر ويژگي هاي اين محصولات به حساب مي آيند. بديهي است كه اين كالا در مدت زمان كمتري نسبت به ديگر مصالح ساختماني نصب مي شوند.

بسياري از افراد اين طور فكر مي كنند كه يونوليت امنيت زيادي ندارند و نمي توان از آن ها در ساختمان سازي استفاده كرد، در صورتي كه هرگز اين طور نيست. يونوليت هايي با مقاومت بالا در بازار به چشم مي خورد كه امنيت را براي شما به بيشترين حد خود مي رساند. بنابراين خيالتان بابت اين موضوع هم بايد راحت باشد.

ما در مقالات قبلي وب سايتمان صحبت هايي در خصوص يونوليت و ابزاري مانند فوم هاي سقفي كه از آن ها ساخته مي شود، صحبت داشتيم كه خوشبختانه استقبال خوب شما مردم عزيز را در پي داشت. امروز مي خواهيم به سراغ يكي ديگر از اين محصولات يعني ورق هاي يونوليت برويم و ببينيم كه چه كاربردهايي براي ما دارند. پس در صورتي كه شما هم مي خواهيد در اين زمينه اطلاعات كسب كنيد، اين مطلب را هرگز از دست ندهيد.

تعريف ورق يونوليت
نخست بايد اين طور گفت كه ورق هاي يونوليت در بازار به نام هاي ديگري هم شنيده مي شود. به عنوان مثال، پلاستوفوم، فوم ورقه اي و استايروفوم از اين دسته هستند. پس وقتي اين نام ها را شنيديد، تعجب نكنيد. اين محصولات سفيد رنگ مي توانند عايق مناسبي در برابر دما، صدا و رطوبت باشند. امروزه بعضي از يونوليت ها را به صورت ورقه در مي آورند تا در قسمت هايي با عمق و مساحت كم در املاك و ديگر موارد بتوان از آن ها بهره برد. به اين محصولات ورق يونوليت گفته مي شود.

ويژگي هاي ورق يونوليت
اين ورقه ها وزن بسيار پاييني دارند و خيلي راحت قابل حمل هستند. شايد به همين دليل باشد كه استفاده از آن به وفور مشاهده مي شود. به هر حال، اين محصول از نظر وزن نسبت به مصالح ديگر در وضعيت ايده آلي قرار دارد. علاوه بر رنگ سفيد، اين كالا در رنگ هاي ديگري هم ديده مي شود كه البته تعداد آن ها چندان زياد نيست.

از ورق هاي يونوليتي به عنوان نوعي پليمر ياد مي كنند. فرايندهاي پتروشيمي گوناگوني رخ مي دهد تا اين ورق ها به وجود بيايند. در اصل بايد گفت كه اين محصولات از نفت ساخته مي شوند. از ويژگي هاي بارز ورزق هاي يونوليتي بايد به تخلخل آن اشاره داشت كه كاربردهاي بيشتري را در دسترس مردم قرار داده است.

كاربردهاي ورق يونوليت
از ورق هاي يونوليت صرفا در منازل استفاده نمي شود و كاربردهاي ديگري هم دارد كه در اين بخش به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت. به منظور عايق كردن ساختمان ها، قرار دادن در كف  يا سقف خانه ها، به اتمام رساندن كارخانه ها و برخي از ساختمان هاي به خصوص همچون سردخانه ها از ورق هاي يونوليت استفاده مي شود.

ورق هاي يونوليتي در اندازه هاي گوناگوني وجود دارند و با توجه به نيازي كه داريد، قادر هستيد تا يكي از آن ها را از آن خود كنيد. البته شايد به اندازه ي مخصوصي نياز داشته باشيد كه در بازار نباشد. براي اين منظور، مي توانيد از بريدن اين ورق ها استفاده كنيد. به دليل نازكي اي كه در اين محصولات ديده مي شود، برش آن ها امر سختي نخواهد بود.

شما مي توانيد اين برش را به افراد متخصص بسپاريد، آن ها در كوتاه ترين مدت ممكن مي توانند اين كار را برايتان انجام دهند. البته شايد خودتان نيز در صورت داشتن مهارت مناسب، قادر به انجام دادنش باشيد. براي برش ورق هاي يونوليت از سيم هايي بسيار داغ بهره برده مي شود تا اين پروسه زودتر طي شود. باز هم توصيه ي ما به واگذاري اين حركت به افراد كاربلد است؛ چرا كه ممكن است خطراتي را برايتان به دنبال داشته باشد.

عوامل موثر بر قيمت ورق هاي يونوليت
از مهم ترين عوامل تاثير گذار بر قيمت ورق هاي يونوليت بايد به اندازه، جنس و برند آن اشاره داشت. امروزه برندهاي مختلفي انواع محصولات مربوط به يونوليت را توليد مي كنند. اگر سري به بازار زده باشيد، به سادگي مي توانيد به اين مضووع پي ببريد. فراموش نكنيد كه از برند خوب و معتمدي خريد كنيد و در اين خصوص با ديگران هم مشورت داشته باشيد.

ممكن است به صورت ندانسته، ورق هايي را خريداري كنيد كه اصل نباشند. اين قضيه منجر به وقوع صدمات و آسيب هايي در طولاني مدت به شما و ملكتان خواهد شد. اميدواريم كه از اين مقاله راضي بوده باشيد.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۵:۵۷ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

قيمت يونوليت

قيمت يونوليت چقدر است؟
يونوليت كه  يك پليمر سفيد رنگ است و با نام هاي پلاستوفوم يا آكاسيف آن را مي شناسند و از فرايند شيميايي به دست مي آيد و امروزه اين پليمر كاربرد زيادي در ساختمان سازي دارد. در واقع يونوليت حجم بسيار بزرگي دارد؛ ولي وزن آن نسبت به حجمش بسيار كم است و مواد به كاررفته در آن به گونه اي است كه مي تواند يك عايق بسيار خوب براي ساختمان ها باشد.

معمولاً از يونوليت در سقف ساختمان ها استفاده مي كنند كه به خوبي مي تواند از انتقال حرارت، صدا، ضربه جلوگيري كند. اين پليمر شيميايي مي تواند جايگزين بلوك هاي سيماني، تيرچه بلوك باشد كه در مقابل آن ها نصب راحت تر و قيمت كمتري دارد و همچنين عملكرد آن نسبت به سيمان و تيرچه بالاتر است. يونوليت ۹۸ درصد از هوا تشكيل شده است و چگالي بسيار بالايي دارد و به همين دليل است كه يكي از متدهاي كاربردي در ساختمان سازي شناخته شده است و تابه حال جايگزيني براي آن به وجود نيامده است.

در ادامه مي خواهيم شما را با انواع يونوليت و نحوه كاربرد آن ها آشنا كنيم و اگر مي خواهيد از تفاوت قيمت انواع يونوليت ها اطلاع داشته باشيد در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.

۶ ويژگي مهم يونوليت
يونوليت از دانه هاي سفيد رنگ ريزودرشت تشكيل شده است و ميزان حجم و چگالي آن به اين دانه ها بستگي دارد. برخي از يونوليت ها به صورت فشرده ساخته مي شوند كه چگالي بالاتري دارند؛ ولي از نظر ظاهري با دانه هاي ريزتري ساخته شده است. از ويژگي هاي مهم اين ماده پليمري سفيد رنگ مي توان به موارد زير اشاره كرد:

خاصيت ضد اشتعالي
وزن كم و سبك بودن
غيرقابل نفوذ بودن براي حشرات موذي
حمل آسان و راحت توسط كارگران و خطر كمتر
كاهش هزينه هاي ساخت و مقرون به صرفه بودن
افزايش مقاومت ساختمان و سبك سازي بارهاي مرده
انواع يونوليت مناسب ساختمان
يونوليت ها از نظر چگالي و ابعاد در دودسته يونوليت كروميت و يونوليت سقفي قرار مي گيرند و از هر دو مدل آن ها مي توانيد در سقف سازي ساختمان استفاده كنيد و تنها تفاوت آن ها در ميزان چگالي و ابعاد آن هاست.

يونوليت سقفي
از نظر ظاهري پلاستوفوم سقفي در ابعاد استاندارد ۲۰۰ و عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵ سانتي متر توليد مي شود و به صورت مكعب مستطيل شكل است كه در بين تيرچه هاي بلوك قرار مي گيرد. يونوليت سقفي چگالي بين ۷ الي ۸ كيلوگرم بر مترمربع دارد. اين محصول در بتن ريزي سقف، در لايه مياني ساندويچ پانل و زير پوشش سقف لوله ها و شيرواني ها استفاده مي شود و يك عايق صوتي و حرارتي خوبي در ساختمان است. از مزاياي استفاده از يونوليت سقفي در ساختمان سازي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

كاهش وزن سقف و در نتيجه كاهش وزن سازه
كاهش سايز تيرچه ها و ستون ها و در نتيجه كاهش مصرف آهن و فولاد در ساختمان
كاهش بتن مصرفي
مقاومت در برابر حريق و زلزله و ضربه پذير بودن آن هنگام بتن ريزي
عايق حرارت و صدا
حمل آسان و كم هزينه
يونوليت كروميت
اين يونوليت در ابعاد استاندارد ۲۰۰ و عرض ۸۰ و ارتفاع ۲۵ سانتي متر ساخته شده است كه نسبت به يونوليت هاي سقفي عرض بيشتري دارد و همين امر موجب كاهش چشمگيري از مصرف فولاد و تيرچه در ساختمان سازي مي شود. عرض بيشتر يونوليت كروميت باعث شده است چگالي بالاتري هم داشته باشد و استفاده از آن مرقوم به صرفه تر است. از مزاياي اين محصول مي توان به موارد زير اشاره كرد:

افزايش سرعت اجرا
كاهش هزينه حمل ونقل و جابه جايي
كاهش هزينه ها به دليل مزد كارگر و كاهش مصالح مصرفي ديگر
پيوستگي گچ و خاك در زير سقف به دليل شيارهاي پايين بلوك ها
يونوليت ديواري
يونوليت ديواري عرض كمتري نسبت به دو مدل بالايي دارند و مناسب براي ديوارهاي ساختمان است و در مقابل چگالي بالاتري دارد و به خوبي مي تواند در انتقال صدا و حرارت مقاومت نشان دهد. قبل از گچ كاري ساختمان بايد از آن استفاده شود كه موجب پهناي بيشتر ديوار ساختمان مي شود.

قيمت يونوليت سقفي و كروميت
قيمت يونوليت بستگي به اندازه و ابعاد آن دارد و هرچه چگالي بالاتري داشته باشد در نتيجه قيمت بيشتري دارد. قيمت يونوليت سقفي مناسب تر از يونوليت كروميت است؛ ولي استفاده از يونوليت كروميت موجب مي شود كه شما مصالح فولادي كمتري در ساختمان خود استفاده كنيد و در مجموع اگر بخواهيد حساب كنيد، استفاده از يونوليت كروميت موجب هزينه كمتري مي شود.

نتيجه گيري

امروزه متدهاي زيادي در ساختمان سازي استفاده مي شود كه يكي از اين متدها استفاده از انواع يونوليت در سقف هاي ساختمان است. ساختار كلي يونوليت را هوا تشكيل داده است و يك محصول بزرگ و حجيم درعين حال با وزن كم است. اين ماده پليمري به خوب مي تواند از انتقال صدا و حرارت در ساختمان ها جلوگيري كند و اين تنها ويژگي اين محصول نيست، بلكه استفاده از يونوليت سرعت ساخت وساز را بالاتر مي برد و جنس آن به گونه اي است كه كمتر در معرض پوسيدگي قرار مي گيرد و عمر بسيار بالايي دارد. شما مي توانيد باتوجه به نياز و بودجه خود از يونوليت در ساختمان سازي استفاده كنيد و اين نكته را به ياد داشته باشيد كه هرچه چگالي و ابعاد يونوليت بيشتر باشد قيمت بالاتري دارد.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۵:۴۰ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

خريد يونوليت

خريد يونوليت به چه صورت است؟
بعد از گذشت زمان، پيشرفت علم و همينطور اختراع هاي پي در پي توانسته ايم گسترشي در ساخت ساختمان و ديگر صنعت ها ببينيم. معمولا همه ما ساختمان هاي نيمه كاره را ديده ايم و برايمان اين سوال پيش آمده است كه چرا در ساخت اسكلت ساختمان از يونوليت استفاده مي كنند؟ در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم كه امروزه يونوليت ها يكي از مهم ترين مصالح ساختماني به حساب مي‎آيند كه به دليل ويژگي هايي كه دارد و همينطور سبك بودن به پايين آمدن وزن ساختمان كمك مي كند.

يونوليت كه در ايران به پلاستوفوم شناخته مي شود، ماده اي سبك و متخلخل است كه معمولا سفيد رنگ است و همه ما بافت دايره اي و نرم آن را بارها در جعبه هايي كه وسايل شكستني قرار ميگيرند ديده ايم. در واقع يونوليت يك عايق محافظتي است كه در برابر ضربه، گرما و صدا بسيار مقاوم است.

يونوليت (Jonulite) چطور ساخته مي شود؟
اين دايره ها و توپ هاي سفيد نرم از مواد پلي استايرن (نوعي پليمر سفيد) ساخته مي شود. سازندگان، پلي استايرن را در غالب ميريزند و پس از سرد و منبسط شدن و خارج كردن از غالب يونوليت به وجود مي آيد. چگالي پلي استايرن ها خيلي پايين است ولي جالب است بدانيد كه اين ماده لطيف و سبك در مقابل حرارت بسيار مقاوم است.

كاربرد يونوليت چيست؟
يونوليت در هر صنعتي كاربردهاي زيادي دارد. يكي از كاربردهاي مهمي كه بايد اول از همه به آن بپردازيم استفاده آن در ساختمان سازي است. با استفاده از يونوليت (Jonulite) در ساختمان سازي مي توانيد عايق صوتي و همينطور حرارتي براي ساختمان در بين طبقات بگذاريد. يكي ديگر از كاربردهاي يونوليت قرار گرفتن آن در جعبه هاي لوازم برقي و همينطور شكستني است، با استفاده از يونوليت مي توانيد از ضربه خوردن و همينطور شكستن لوازم خود جلوگيري كنيد. لازم به زكر است كه بيشتر شركت ها براي بسته بندي محصولات خود از برش هاي يونوليتي استفاده مي كنند.

در سردخانه ها و همينطور يخچال هاي صنعتي هم از اين ماده سبك و گرانبها استفاده مي شود زيرا كه . توانايي اين را دارد سرما را حفظ كند. جالب است بدانيد كه تابلوهاي اعلاناتي كه در سطح شهر قرار گرفته اند داراي يونوليت فشرده هستند زيرا كه اين ماده در برابر گرما، سرما و باران بسيار مقاوم است. حتي از اين ماده سفيد رنگ به عنوان فوم در گلسازي و مجسمه سازي هم استفاده مي شود.

معمولا از يونوليت ها در آكوستيك كردن اتاق هاي ضبط صدا هم استفاده مي شود چون مي تواند از بيرون آمدن و همينطور داخل آمدن صدا جلوگيري كند. يونوليت به دليل وزن پاييني كه دارد مي تواند انتخاب خوبي براي درست كردن اشكال هندسي و يا كاردستي  باشد چون به راحتي مي توانيد آنها را از سقف آويزان كنيد و از زيبايي آنها لذت ببريد.

دانسيته يونوليت چيست؟
دانسيته همان جرم حجم يك جسم است كه به وزن حجم يك ماده گفته مي شود و واحد سنجش آن كيلوگرم بر متر مكعب است. اگر بخواهيم دانسيته يك يونوليت را اندازه گيري كنيم بايد اول جرم ورقه هاي يونوليتي را تخمين بزنيم. مثلا دانسيته 25 ورق يونوليت با ضخامت 2 سانتي متر حدود 20 كيلوگرم وزن خواهد داشت.

انواع يونوليت
در اولين قدم براي خريد يونوليت بهتر است انواع آن را بشناسيد تا انتخاب درستي داشته باشيد. در بازار 3 نوع يونوليت وجود دارد كه مي توانيد بنا به كاربردي كه برايتان دارد آن را انتخاب كنيد. در ادامه انواع يونوليت را به شما معرفي خواهيم كرد.

يونوليت ديواري
اين يونوليت ها بيشتر به عنوان آكوستيك يا عايق صدا در استوديو هاي ضبط صدا و سالن هاي ورزشي مورد مصرف قرار مي گيرند. يونوليت هاي ديواري قابل شستشو هستند و رطوبت را به خودشان جذب نمي كنند. در برخي موارد از اين يونوليت ها به عنوان ديوارهاي تزئيني هم استفاده مي شود. اين يونوليت ها معمولا 1 متر طول دارند و 66 سانت عرض، ضخامت يونوليت هاي ديواري 20 و 25 سنتي متر است.

يونوليت فشرده
اين نوع يونوليت يكي از كاربردي ترين يونوليت هاي موجود در بازار است. يونوليت فشرده با توجه به دانسيته بالا  و فشرده بودن داراي وزن بالاتري نسبت به انواع ديگر اين ماده است. در چندسال اخير تا به امروز يونوليت هاي فشرده را در ساخت ساختمان  براي عايق بودن صدا و گرما استفاده مي كنند. اگر بخواهيم به ديگر كاربردهاي اين نوع از يونوليت اشاره كنيم بايد بگوييم كه در خودروسازي، مجسمه سازي و همينطور صنايع غذايي و دارويي هم استفاده مي شود.

يونوليت سقفي استاندارد
يونوليت سقفي را به عنوان قالب بتوني در سقف ساختمان استفاده مي كنند . وزن اين نوع يونوليت بر اساس دانسيته اي كه دارد تخمين زده مي شود. هر يك متر مربع يونوليت سقفي وزني بين 7 تا 8 كيلوگرم دارد. به طور كلي به دليل آن كه اين يونوليت در سقف استفاده مي شود بايد وزن آن زير 2 كيلوگرم باشد.

نتيجه گيري

يونوليت ها يكي از كاربردي ترين موادي هستند كه در صنعت ساختمان سازي و ديگر صنايع بسيار استفاده مي شوند. حتما دقت كنيد در زمان خريد يونوليت به ايراني و يا خارجي بودن آن دقت كنيد. لازم به زكر است كه نمونه هاي خارجي يونوليت ها در برابر آتش و حرارت مقاوم تر هستند. در اين مقاله سعي داشتيم تا شما همراهان را با انواع يونوليت آشنا كنيم.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۵:۲۵ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

سقف تيرچه يونوليت چيست؟

صنعت ساختمان سازي نيز مانند ديگر صنايع و بخش ها، اين روزها تحولات بسيار زيادي را تجربه كرده است. در اين صنعت از به روزترين و پيشرفته ترين مصالح و تجهيزات و روش­ها استفاده مي كنند تا هم هزينه هاي مصرفي را كاهش دهند و هم به مقاومت سازه، استحكام و دوام و ماندگاري آن مدد برسانند. يكي از بهترين روش­هاي ساختمان سازي طي سال هاي اخير اجراي سقف تيرچه يونوليت است.

سقف تيرچه يونوليت به سقفي گفته مي شود كه از تركيبي از تيرچه و بلوك سيماني و يا سفالي به وجود آمده و در حال حاضر از اين روش براي اجراي سقف ها استفاده هاي فراواني به عمل مي آيد. چراكه اجراي اين نوع سقف ها به امنيت ساختمان و مقاومت بالاي آن كمك كرده و باعث مي شود به سازه اي بهتر دسترسي داشته باشيد.

در اين مقاله به اين پرسش پاسخ خواهيم داد كه سقف تيرچه يونوليت چيست و ويژگي ها و اجزا و بخش هاي تشكيل دهنده آن كدام است. پس اگر شما هم به دنبال كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه بوده و يا با دغدغه و پرسشي مواجه شده ايد، با ما همراه باشيد.

سقف هاي تيرچه يونوليت
همان طور كه مي دانيد يكي از مراحل اساسي كار در فرايند و صنعت ساختمان سازي، اجراي سقف است. در چنين شرايطي بايد به نكات زيادي توجه كرده و شرايط مختلفي را در نظر بگيريد. چراكه سبك بودن و مقاومت بالاي سقف در امنيت ساختمان و استحكام آن نقش موثري دارد.

از سوي ديگر سقف هاي يك سازه تعيين كننده وزن آن هم هستند. سقف هاي تيرچه يونوليت به اين دليل مورد استفاده مهندسين و معماران قرار مي گيرند كه با كمك آن ها و در كنار فوم سقفي، به سقفي بسيار سبك وزن با مقاومت بالا دست پيدا خواهند كرد.

ويژگي هاي سقف­هاي تيرچه يونوليت
سقف هاي تيرچه يونوليت ويژگي هاي خاصي دارند كه به افزايش اجراي آن ها در سازه هاي مختلف كمك رسانده است. در واقع و از آنجايي كه در ساختار اين سقف ها از يونوليت استفاده شده، ويژگي هاي مثبت و مزاياي جالب توجهي براي آن ها به وجود آمده و يكي از مهمترين اين مزايا صرفه جويي در مصرف بتن و تيرچه است.

با كمك اين تجهيزات شما مي توانيد سرعت نصب و اجراي سقف را افزايش داده و اين عمليات را به شيوه اي بسيار راحت تر به سرانجام برسانيد. صرفه جويي در حمل و نقل و سبك شدن سقف از ديگر مزاياي سقف تيرچه يونوليت است. همان طور كه مي دانيد هرچه يك سقف با وزن سبك تري اجرا شود در مواقع بروز حوادثي مانند زلزله با آسيب هاي جدي كمتري مواجه خواهيد شد.

در اين شرايط خطرات ناشي از سقوط مصالح به حداقل ممكن كاهش پيدا خواهد كرد. استفاده از يونوليت در اين نوع سقف ها باعث مي شود تا از نفوذ سرما و گرما، رطوبت و سر و صدا در امان بمانيد. به كارگيري اين نوع مصالح هزينه هاي مربوط به مصرف فولاد را كاهش داده و از سوي ديگر نقش قابل توجهي در كاهش ميزان استفاده از قالب بندي دارد.

اين نوع سقف ها به دليل ساختار ويژه اي كه از آن برخوردار شده اند در برابر حريق و آتش سوزي مقاوم بوده و بيشترين ميزان مقاومت آن ها در برابر نفوذ شعله هاي آتش ۲۰ دقيقه است. يكي ديگر از مهمترين ويژگي هاي مثبت و مزاياي سقف­ هاي تيرچه يونوليت دود نكردن در مواقع آتش سوزي است.

اجزا و بخش هاي تشكيل دهنده
سقف هاي تيرچه يونوليت شامل اجزايي از قبيل تيرها و تيرچه ها هستند. در حالت معمول از تيرها به عنوان اسكلت و استخوان بندي اين سازه ها استفاده مي كنند. در واقع اين اجزا تكيه گاه تيرچه ها هستند. تيرهاي به كار رفته در ساختار سقف تيرچه يونوليت را مي توانند از جنس فولاد و يا بتن تهيه كنند.

تيرچه ها ديگر جز تشكيل دهنده سقف هاي تيرچه يونوليت هستند. اين اجزا از نظر ابعاد كوچكتر از تيرها توليد شده و نقش و مسئوليت تيرهاي فرعي را در سازه بر عهده مي گيرند. در حالت معمول تيرچه ها در فواصل معيني از يكديگر قرار گرفته و سپس در ميان آن ها يونوليت ها جاي مي گيرند.

تيرچه ها مي توانند از جنس فلز كروميت و يا بتن انتخاب شوند. برخي نيز تيرچه فوند له اي با پاشنه سفالي هستند كه در بيشتر موارد از آن ها به عنوان قالب استفاده مي كنند.

جزء ديگر اين ساختار يونوليت هاي سقفي هستند كه نقش پركنندگي در سقف تيرچه يونوليت را بر عهده داشته و در ميان تيرچه ها واقع مي شوند. يكي ديگر از اجزا و بخش هاي تشكيل دهنده اين نوع سقف، خاموت است كه به منظور تقويت كنندگي و پيوستگي اتصالات تير به ستون به ويژه در سازه هاي بتني كاربرد دارد.

ژوئن، اتكا، آرماتورهاي حرارتي و…. ديگر اجزاي اين ساختارند كه از هر كدام براي دسترسي به هدف خاصي استفاده مي شود. براي نمونه وجود ژوئن در ساختار سقف تيرچه يونوليت كمك مي كند تا انسجام سقف شما بيشتر گردد.

ژوئن در واقع يك نوع ميلگرد عرضي بوده كه به صورت عمود بر تيرچه ها اجرايي مي شود. اتكا نيز عنوان يك ميلگرد خاص با شكل هندسي است. اين اجزا را مي توانند به صورت هاي يك طرفه و يا دو طرفه توليد كرده و درون تيرچه ها قرار دهند. ديگر جز اين ساختار آرماتورهاي حرارتي هستند. از اين اجزا در مراحل انتهايي كار استفاده شده و آن ها را به شكل عمود بر تيرچه ها و موازي يكديگر اجرا مي­كنند.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۵:۰۷ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

يونوليت فشرده چيست؟

وقتي كه سخن از يونوليت هاي ويژه مي شود، بسياري از افراد سريعاً به ياد يونوليت فشرده مي افتند. اين نوع يونوليت ها امروزه به محصولاتي پركاربرد در صنايع مختلف تبديل شده اند و به همين دليل ضرورت آشنايي با آن ها روز به روز افزايش پيدا كرده است. حوزه اصلي به كارگيري اين نوع يونوليت ها را مي توان حوزه ساخت و ساخت دانست، حوزه اي كه در آن بهره گيري از مواد مقاوم و در عين حال مقرون به صرفه اهميت بالايي دارد. با ما همراه شويد تا با هم به بررسي اين مدل يونوليت هاي ويژه بپردازيم و اطلاعات مهمي را در مورد آن ها به دست بياوريم.

ماهيت اين محصولات خارق العاده
به طور كلي مي  توان بيان كرد كه يونوليت فشرده يك نوع يونوليت ويژه و خاص محسوب مي شود كه در دمايي برابر با صد درجه سانتي گراد به توليد مي رسد. در واقع همين دماي بالا موجب افزايش ميزان فشردگي اين محصول مي گردد و در نهايت موجب مي شود تا به يونوليت هاي فشرده دسترسي داشته باشيم. امروزه اين محصولات با راهكارهاي توليد متعددي ساخته خواهند شد كه هر يك از آن ها داراي مزيت هاي مختص به خود هستند.

اين يونوليت ها با اسامي خاص ديگري همچون پلي استايرن و يا فيبر سفيد نيز در بازار به فروش مي رسند. در واقع هر وقتي كه چنين اسامي خاصي را مشاهده كرديد، منظور نهايي يونوليت فشرده بوده است. يونوليت هاي فشرده در ابعاد و ساختارهاي گوناگوني قابل خريداري هستند. اين ويژگي به كاربران اجازه مي دهد تا بتوانند يونوليت مدنظر خود را به راحتي و با توجه به نياز كلي خود تهيه كنند. چنين موضوع خاصي را تنها مي توان در نوع فشرده يونوليت مشاهده كرد.

اصلي ترين ويژگي هاي مربوط به اين نوع يونوليت
در ادامه معرفي كلي يونوليت هاي فشرده بهتر است به بررسي ويژگي  هاي كلي اين محصول مناسب نيز بپردازيم تا بتوانيد شناخت بهتري از آن به دست بياوريد. در واقع شناخت اين مزايا براي كليه افرادي كه قصد بهره برداري از يونوليت هاي مذكور را دارند يك لازمه اساسي به شمار مي آيد. برخي از مهم ترين ويژگي هايي كه مي توان در اين زمينه به آن ها اشاره كرد عبارت اند از:

مقاومت بسيار مناسب در برابر تغيير در شرايط آب و هوايي: طبيعتاً همه كاربران در يك محيط آب و هوايي ويژه زندگي نمي كنند. به همين جهت،  يونوليت فشرده به ويژگي مقاومت در برابر تغييرات آب و هوايي مجهز شده است تا شما عزيزان در اين زمينه با مورد خاصي روبه رو نشويد.
مقاومت مكانيكي عالي: به دنبال يك يونوليت ويژه هستيد كه بتواند مقاومت مكانيكي بالايي را در اختيار شما قرار دهد و وزن بالايي را به خوبي تحمل نمايد؟ در اين صورت بهترين گزينه براي شما يونوليت هاي فشرده محسوب مي شوند. اين يونوليت ها برخلاف ظاهر ساده خود داراي مقاومت مكانيك عالي هستند.
جذب رطوبت پايين: يونوليت هاي فشرده جذب رطوبت پاييني دارند تا حتي در محيط هاي كاملاً مرطوب نيز بتوان از آن ها بهره برد. اين ويژگي خاص به خصوص در كاركردهايي كه ساختار اصلي در برابر رطوبت بالا قرار مي گيرد، بسيار مهم است.
عمر بسيار مناسب: يكي ديگر از ويژگي هاي اصلي مربوط به يونوليت فشرده كه حتماً بايد به آن اشاره كنيم، عمر بالاي اين محصولات است. شما با خريداري اين محصولات خيال راحتي از بابت بهره گيري از آن ها براي يك مدت زمان طولاني خواهيد داشت. در واقع مي توان بيان كرد كه از بين انواع يونوليت هاي گوناگون، يونوليت هاي فشرده براي مدت زمان بسيار مناسبي به كليه نيازهاي شما كاربران عزيز پاسخ خواهند داد.
مهم ترين كاربردهاي مربوط به اين محصول
كاربردهاي مربوط به يونوليت فشرده بسيار گسترده است. به طور كلي، اصلي ترين كاربرد مربوط به اين يونوليت ها را مي توان حوزه عايق سازي دانست. خاصيت هاي ويژه اي كه در بخش پيشين به آن اشاره كرديم،  چنين محصولي را به يك گزينه عالي در اين حوزه تبديل مي كنند. اين امر به خصوص زماني كه يونوليت هاي فشرده در كنار موادي همچون پشم شيشه قرار بگيرند بيشتر خود را نشان خواهد داد.

علاوه بر اين، شما مي توانيد از يونوليت هاي مذكور در حوزه هاي هنري خاصي همچون مجسمه سازي نيز بهره ببريد. مقاومت بالاي يونوليت هاي فشرده و همچنين ساختار خاص آن ها، قطعاً موجب ميشود تا بتوان از آن ها به عنوان يك گزينه مناسب در رابطه با اين حوزه ويژه، ياد كرد.

از يونوليت هاي فشرده ساختمان سازي نيز به وفور كمك گرفته مي شود. دليل اصلي اين امر، مقاومت بالا در كنار وزن مناسب آن ها است. اين يونوليت برخلاف ساير مواد اوليه ساختماني به سادگي قابل جابه جايي هستند و همين امر به خودي خود سرعت تكميل ساختارهاي ساختماني را تسريع مي كند.

قيمت اين نوع يونوليت هاي ويژه
قيمت يونوليت فشرده نسبت به كليه كاربردها و مزايايي كه به آن ها اشاره كرديم واقعاً  مقرون به صرفه به نظر مي رسد. در واقع بايد بيان كرد كه اين محصولات به دليل قيمت مناسب خود يك نوع سرمايه گذاري عالي به شمار مي آيند كه نمي توان از آن ها چشم پوشي كرد.

با انتخاب يونوليت هاي فشرده، بدون نياز به پرداخت هزينه هاي گزاف به هدف خود در حوزه هاي گوناگوني همچون ساختمان سازي،  مجسمه سازي، عايق كاري و … دست پيدا مي كنيد. اصلي ترين مورد در اين زمينه، خريداري يونوليت هاي مذكور از مراكزي است كه داراي اعتبار كافي هستند و مي توانند بهترين خدمات را به شما عزيزان ارائه كنند.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۴:۴۴ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

يونوليت نسوز چيست؟

يونوليت يك ماده پليمري و بسيار كاربردي است كه جايگاه ويژه اي در صنايع مختلف دارد. اگرچه بيش از ۲ قرن از كشف يونوليت مي گذرد اما اين ماده همچنان در صنايع مختلف از جمله ساختمان سازي، بسته بندي، عايق بندي و… مورد توجه قرار دارد. يونوليت نسوز يكي از انواع يونوليت است كه در كنار داشتن ويژگي هايي چون بازيافت، وزن كم، طول عمر زياد، مقاومت بسيار در برابر گرما، سرما، صوت، رطوبت، فشار و… در برابر حرارت مستقيم نيز مقاومت مناسبي داشته و از اين جهت مورد توجه است.

يونوليت نسوز به چه نامي شناخته مي شود؟
يونوليت نسوز در بازار عموما با نام يونوليت سقفي يا بلوك سقفي پلاستوفوم شناخته مي شود. اين محصول در ايران با نام پلاستوفوم، فيبر سفيد و آكاسيف نيز به فروش مي رسد. يونوليت هاي معمولي اگرچه بسيار كاربردي و داراي ويژگي هاي منحصر به فرد هستند اما در برابر شعله و حرارت مستقيم بسيار آسيب پذيرند. پيشرفت تكنولوژي در زمينه توليد يونوليت منجر به توليد نوعي از يونوليت شد كه در كنار همه ويژگي هاي يونوليت هاي معمولي از جمله سبكي، مقاومت بالا، عايق بندي مناسب و… در برابر حرارت و شعله نيز مقاومت مناسبي دارند. يونوليت هاي نسوز يا كندسوز مي توانند حدود ۲۰ دقيقه در برابر آتش و شعله مستقيم مقاومت كنند.

مهمترين كاربردهاي يونوليت نسوز
يونوليت نسوز با توجه به خواص و ويژگي هايي كه دارد در صنايع مختلف كاربرد دارد. با اين حال مهمترين كاربردهاي اين محصول را مي توان در ساخت و ساز ساختمان به ويژه اماكن حساس تجاري، اداري، توليدي و كارگاهي، بسته بندي تجهيزات الكترونيكي و حساس، ساخت ماكت و كاردستي، استفاده در محيط هاي آزمايشگاهي و كلين روم ها و… تعريف كرد.

آيا يونوليت نسوز آتش نمي گيرد؟
بايد توجه داشت كه يونوليت از مواد اوليه پتروشيمي تهيه مي شود و پايه تهيه اين مواد، نفت و گاز است. بنابراين ادعاي نسوز بودن اين ماده كاملا دروغ است. در واقع يونوليت نسوز در برابر شعله مستقيم در مقايسه با يونوليت هاي معمولي كه سريعا دچار آتش سوزي مي شوند مقاومت بيشتري دارد. همان طور كه اشاره كرديم اين يونوليت هاي نسوز مي توانند در حرارت بالا و مستقيم تا ۲۰ دقيقه مقاومت داشته باشند كه همين مدت زمان مي تواند در حوادث و حريق ها، خسارات جاني و مالي را به شكل قابل توجهي كاهش دهد.

تفاوت يونوليت نسوز و معمولي
يكي از مسائل بسيار مهم در كيفيت يونوليت هاي نسوز و ميزان مقاومت در آن ها، به كيفيت توليد اين محصولات بستگي دارد. عموما در كارخانجات توليد يونوليت نسوز، براي عايق بندي مناسب يونوليت ها از گچ روي سطح فوم استفاده مي كنند.

مهمترين تفاوت يونوليت هاي نسوز و معمولي كيفيت توليد آن ها است. عموما يونوليت هاي معمولي از مواد بازيافتي توليد مي شوند اما براي يونوليت هاي كندسوز يا نسوز بايد از مواد اوليه مرغوب و با كيفيت استفاده شود. همين مسئله باعث مي شود كه قيمت يونوليت نسوز در مقايسه با يونوليت هاي معمولي بالاتر باشد.

تفاوت ديگر را مي توان در چگالي اين دو نوع يونوليت دانست. يونوليت هاي معمولي كمتر داراي دانسيته يا چگالي استاندارد هستند اين در حالي است كه يونوليت هاي نسوز بايد داراي وزن و چگالي استاندارد و مطابق با استانداردهاي بين المللي باشند.

مهمترين ويژگي هاي يونوليت نسوز
ويژگي هاي منحصر به فرد يونوليت هاي نسوز اين ماده را به يك انتخاب عالي در صنايع مختلف تبديل كرده است. مهمترين ويژگي هايي كه مي توان به آن ها اشاره كرد عبارتند از:

وزن كم
طول عمر زياد
مقاومت در برابر ضربه و فشار
حمل و نقل آسان
مقاومت در برابر رطوبت، گرما و سرما
مقاومت مناسب در برابر خوردگي هاي اسيدي و بازي
كيفيت پخت بالا نسبت به يونوليت هاي معمولي
مقاومت در برابر حرارت و شعله
توليد شده بر اساس استانداردهاي بين المللي
مزاياي استفاده از يونوليت نسوز
حريق يكي از حوادث غير مترقبه است كه مي تواند در هر مكاني رخ دهد. براي بالا بردن ايمني ساخت و ساز ساختمان هايي چون بيمارستان، مدارس، خانه، ساختمان هاي تجاري حساس، محيط هاي كارگاهي و… مي توان با استفاده از يونوليت هاي نسوز در كنار بهره مندي از مزاياي عايق بندي خسارات ناشي از حريق و آتش سوزي را نيز به شكل قابل توجهي كاهش داد. مهمترين مزاياي استفاده از يونوليت نسوز عبارتند از:

از گسترش آتش سوزي پيشگيري مي كند.
توليد دود به شكل قابل توجهي كاهش مي يابد.
زمان كافي براي اطفاء حريق يا فرار از محل حادثه را ايجاد مي كند.
قيمت يونوليت نسوز
در تعيين قيمت يونوليت نسوز موارد مختلفي تأثير گذار هستند. از مهمترين فاكتورهاي تعيين قيمت اين محصول مي توان به كيفيت توليد، ميزان سفارش، مواد اوليه به كار رفته در ساخت، تكنولوژي ساخت و برند سازنده اشاره كرد. در مقايسه با يونوليت هاي معمولي، يونوليت نسوز و كندسوز قيمت بالاتري دارد كه با توجه به كيفيت بالاي توليد و رعايت استانداردهاي اجباري در توليد اين محصولات اين تفاوت قيمت منطقي به نظر مي رسد.

جمع بندي
يونوليت نسوز يكي از كاربردي ترين موادي است كه با توجه به ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد مي تواند بهترين جايگزين براي مصالح سنتي باشد. استفاده از اين محصول به ويژه در ساختمان سازي مي تواند خسارات مادي و جاني ناشي از حريق و آتش سوزي را به شكل قابل توجهي كاهش دهد.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۴:۲۲ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

توليدي يونوليت چه كاري انجام مي دهد؟

پلي ساكاريد يا پلي استايرن كه با نام يونوليت در بازار شناخته مي شود يكي از كاربردي ترين مواد در صنعت است كه به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد از جمله عايق مناسب در برابر صوت، گرما و سرما، رطوبت و… شهرت دارد. توليد يونوليت با توجه به نياز روز افزون بازار به اين ماده مي تواند يكي از بيزينس هاي سودده باشد. ما در اين مقاله كوتاه به همه نكات پيرامون راه اندازي توليدي يونوليت مي پردازيم.

يونوليت چيست؟
اگر قصد راه اندازي توليدي يونوليت داريد بهتر است ابتدا با اين ماده كاربردي صنعتي آشنا شويد. يونوليت نوعي پليمر سفيد رنگ حجيم و متخلل است كه از فرآيند پتروشيمي ايجاد شده و داراي خواص عايق بندي بالايي است. به همين دليل به عنوان عايق در صنايع مختلفي از بسته بندي ابزارهاي الكترونيكي و برقي تا ساختمان سازي و… مورد استفاده قرار مي گيرد. يونوليت را مي توان در وزن هاي حجمي متفاوت با اندازه هاي كوچك و بزرگ به شكل بلوك، گرانول و ورق توليد كرد.

از مهمترين كاربردهاي يونوليت مي توان به استفاده از آن دكوراسيون و فضاسازي موقت (به دليل وزن بسيار كم و حمل و نقل آسان)، ساخت سردخانه و يخچال هاي مسافرتي (به دليل خواص عايق بندي) و استفاده به عنوان جايگزين مصالح ساختماني در ساخت سقف و ديوارهاي پيش ساخته اشاره كرد.

توليدي يونوليت و نكات پيرامون آن
يكي از مهمترين نكاتي كه در برپايي توليدي يونوليت بايد به آن دقت داشته باشيد، توليد نوع مشخصي از يونوليت است. همان طور كه اشاره كرديم يونوليت به صورت گرانول، بلوك و ورق توليد مي شود. يكي از مشخصه هاي بارز يونوليت در توليد اين محصول، توجه به دانسيته آن است.

عموما يونوليت هاي توليدي در ايران بسته به نوع يونوليت داراي دانسيته ۶ تا ۲۰ كيلوگرم در متر مكعب هستند. هرچه دانسيته يونوليت بالاتر باشد وزن آن نيز سنگين تر خواهد بود.

مواد اوليه براي توليد يونوليت يا پلي استايرن، استايرن (با فرمول شيميايي C ۸ H ۸) است كه از نفت يا گاز طبيعي به دست آمده و در اثر واكنش بين اتيلن و بنزن تشكيل مي شود.

مراحل توليد يونوليت را مي توان در سه مرحله خلاصه كرد:

مرحله پيش از انبساط
در اين مرحله ماده خام يونوليت را در توليدي يونوليت با بخار مي جوشانند. به اين ترتيب حجم دانه هاي استايرن ۴۰ تا ۵۰ برابر افزايش مي يابد. اين مرحله تا اندازه اي ادامه مي يابد كه چگالي يونوليت به حد استاندارد و مورد نياز برسد.

تهويه
در اين بخش از توليدي، دانه هاي يونوليت حجيم را در دستگاه تهويه قرار مي دهند تا به دما و فشار تعادل برسند.

قالب سازي
در مرحله آخر، دانه هاي را داخل قالب مي ريزند. در اين مرحله بيش از ۹۸ درصد حجم يونوليت ها از هوا تشكيل مي شود. دانه هاي داخل قالب ها را مجددا با بخار گرم مي كنند و به شكل بلوك در سرتاسر قالب پخش مي كنند.

يك نكته مهم: در صورتي كه قصد داريد توليدي يونوليت به شكل گرانول يا ورق راه اندازي كنيد، اين مراحل كمتر يا بيشتر شده و تجهيزات ديگري بايد به آن ها اضافه شود. مثلا در صورتي كه قصد توليد ورق يونوليت داشته باشيد بايد با دستگاه نورد يونوليت هاي حجيم شده را به ورق تبديل كرد.

توليد پلاستوفوم در توليدي يونوليت
يكي از انواع يونوليت كه در توليدي ها عرضه مي شود، پلاستوفوم يا يونوليت سقفي و ديواري است. البته مراحل توليد اين بلوك هاي يونوليتي كاملا مشابه آنچه در بخش هاي قبل اشاره كرديم است، با اين تفاوت كه بلوك هاي بزرگ يونوليتي در نهايت به اندازه هاي استاندارد برش زده مي شوند. اندازه اين يونوليت ها بسته به استاندارد به كاررفته در ساخت ديوار و سقف تعيين مي شوند.

توليد يونوليت با كيفيت
در توليدي يونوليت بايد به چگالي، ابعاد، ضخامت، دما و شرايط زماني و همچنين ساختار يونوليت توليدي توجه شود. مهمترين نكته تأثيرگذار بر كيفيت توليد يونوليت، سرعت بخار و جهت بخاري است كه به گرانول هاي يونوليت وارد مي شود.

استفاده از دستگاه هاي پيشرفته و مدرن در خط توليد يونوليت مي تواند تضميني بر توليد يونوليت با كيفيت و مرغوب باشد. در توليدي يونوليت بهتر است از دستگاه هاي ارزياب براي آزمايش و بررسي كيفيت توليد يونوليت در هر مرحله استفاده شود.

خريد يونوليت از توليدي
يكي از بهترين راه ها براي خريد انواع يونوليت با قيمت مناسب، خريد اين محصول از توليدي يونوليت است. بنابراين در صورت توليد يونوليت با كيفيت مي توانيد اميد داشته باشيد كه سفارشات بسياري با قيمت مناسب توليد كرده و نبض بازار را در منطقه خود به دست بگيريد.

جمع بندي
يونوليت يك ماده كاربردي با ويژگي ها و خواص بسيار است كه امروزه در صنايع مختلفي به كار برده مي شود. توليدي يونوليت يكي از بهترين منابع تأمين اين ماده در مقادير بالا است. خريد يونوليت از توليدي يونوليت مي تواند بهاي تمام شده كالا را براي مصرف كننده به شكل قابل توجهي كاهش دهد. براي راه اندازي توليدي يونوليت نيز مي توان با كمك نيروي متخصص، دستگاه هاي پيشرفته و تخصصي و همچنين در اختيار داشتن زيرساخت هاي مناسب اقدام كرده و به بازار توليد يونوليت ورود كرد.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۴:۰۴ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)

چسب يونوليت چيست؟

يونوليت كه ماده صنعتي پر كاربرد است كه از آن در خيلي از امور استفاده مي كنند. اما در كنار اين مزيت، يك عيب بزرگ دارد؛ زيرا با هر چسبي سازگاري ندارد و معمولاً با تركيبات آنها تداخل ايجاد مي نمايد. شايد شما هم تابه حال ديده باشيد وقتي از چسب قطره اي روي اين ماده استفاده مي كنند، به سرعت آب مي شود و معمولاً  نمي توان با آن چسب ها يونوليت را به چيز ديگري متصل كرد. يونوليت يك ماده سفيدرنگ پر كاربردي است كه در موارد زيادي استفاده مي شود. اگر مي خواهيد نحوه استفاده از چسب يونوليت را بدانيد، تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

چسب يونوليت نوعي مايعي شفاف است  كه در اكثر مواقع بيشتر براي به هم چسباندن مقوا، كاغذ و ماكت سازي  استفاده مي شود. اين محصول يونوليت ها را به هم مي چسباند؛ زيرا يونوليت ها با هيچ چسبي به هم متصل نمي شوند. دليل اين اتفاق اين است كه اكثر چسب ها بر پايه نفت يا همان حلال هستند و با يونوليت سازگاري ندارند و يونوليت باعث خوردگي آنها مي شود.

يونوليت يك ماده سفيدرنگ پر كاربردي است كه در موارد زيادي كاربرد دارد. يونوليت در برابر سرما، گرما و صدا مانند يك عايق عمل مي كند و از همين رو در بسياري از مواقع به شما كمك مي نمايد. چسب يونوليت انواع متفاوتي دارد كه در ادامه به آنها مي پردازيم:

چسب يونوليت اسپري
يكي از مدل هاي چسب يونوليت كه آنها را در بازار زياد مشاهده مي كنيم، نوع اسپري آن است. اين اسپري ها در سريع ترين زمان ممكن يونوليت را به هر چيزي حتي فلزات مي چسباند. يكي از مزايايي چسب هاي اسپري اين است كه خيلي زود خشك مي شوند. پس نيازي نيست زمان زيادي را منتظر خشك شدن چسب بمانيد. كيفيت و ميزان غلظت اين اسپري ها،  بستگي به شركت و برند توليدكننده آن دارد.

چسب يونوليت آكواريومي
چسب هاي آكواريومي جز بي ضرر و كم خطرترين نوع چسب يونوليت هستند كه براي متصل كردن انواع چوب به يونوليت استفاده مي شوند. اين مدل چسب ها درست مثل شيشه هستند و بعد از خشك شدن، ديگر ردي از آنها نمي بينيد. چسب آكواريومي، با ساختار يونوليت سازگار است و هيچ تداخلي ندارد؛ حتي نمي گذارد كه پلاستيك ها آب شوند.

 چسب يونوليت چه ويژگي هايي دارد؟
چسب يونوليت داراي خاصيت چسبندگي بسيار زيادي دارد و شفاف است. اين محصول خيلي زود خشك مي شود و از آن مي توان براي ساخت ماكت و كاردستي هاي كه با يونوليت هستند، استفاده نمود. قبل از خريد چسب يونوليت حتماً روي بسته بندي آن را بخوانيد؛ چون برخي از آنها براي چسباندن يونوليت ها به يكديگر و برخي  يونوليت را به سطوح مختلف  متصل مي كنند. پي بايد چسب را متناسب با ويژگي هايش بخريد.

نحوه استفاده از چسب يونوليت
براي به چسباندن يونوليت بايد ابتدا، سطح آن را تميز كنيد تا عاري از هرگونه گرد، غبار، چربي و آلودگي شود. اگر سطح يونوليت ناهموار باشد، فرايند چسبيدن يونوليت به هم به مشكل مي خورد. پس قبل از ريختن چسب يونوليت حتماً سطوح را سنباده بكشيد تا  با هم هموار شوند. بهتراست از مقدار متوسطي از اين چسب روي سطح موردنظرتان بزنيد به طوري كه نه كم  و نه زياد باشد. اگر قسمتي از يونوليت را چسب زديد، نبايد ديگر در آن نقطه از چسب استفاده كنيد.

براي چسباندن دوتا قطعه يونوليتي بايد از چسبي استفاده كنيد كه بر پايه آب باشد. براي متصل نمودن دو قطعه يونوليت به هم همان طور كه گفتيم پس از پاك سازي آن، روي يك تكه چسب مي زنيم و براي يك دقيق اجازه دهيد تا استراحت كند و سپس دو قطعه را به هم مي چسبانيم. براي اينكه قطعات يونوليت بهتر به هم بچسبند، مي توانيد يك شي سنگين روي آن بگذاريد و بعد سه دقيقه مي بينيد كه كاملاً به هم متصل شده اند. البته به اين نكته توجه كنيد كه يونوليت به راحتي مي شكند؛ پس نبايد فشار زيادي به آن وارد شود.

ميزان عمر مفيد چسب يونوليتي كه در بازار عرضه مي شوند، حدوداً تا 6 ماه است. يك نوع ديگري از اين چسب ها در مغازه ها  وجود دارد كه به شكل پودري و سفيدرنگ هستند. اين نوع چسب ها را با مقداري آب تركيب مي كنند و سپس به يونوليت مي زنند. يكي از مزايايي چسب هاي پودري اين است كه مي توانيد غلظت آن را خودتان تعيين كنيد و ميزان غلظت طبق انتظار شما باشد.

چسب يونوليت چه كاربردي دارد؟
اين چسب بيشتر براي كارهاي ساختماني و به هم چسباندن يونو ليت هاي بسيار بزرگ كاربرد دارد. چون يونوليت سبك و عايق است از آن در بخش هاي مختلفي مثل دكور داخلي مغازه ها و پاساژها، همچنين براي ساختن غرفه در نمايشگاه ها، استفاده مي كنند. همانطور كه گفتيم چسب يونوليت شفاف است و همين موضوع باعث مي شود كساني كه از اين چسب استفاده مي كنند، كار با كيفيتي ارائه دهند.

يكي ديگر از كاربردهاي كه اين چسب دارد اين است كه به عنوان يك پوشش براق استفاده مي شود. شما مي توانيد بعد از اتمام كار با يونوليت كل  سطح آن را چسب بزنيد تا پس از اينكه خشك شد، يك سطح براق داشته باشيد. با اين كار يك لايه شيشه روي كار شما را مي گيرد كه همين امر باعث مي شود، ضمن جذابيت كار، دوام و مقاومت آن در برابر سايش بالا رود.

سخن نهايي
در زمان خريد چسب يونوليت براي چسباندن اجسام مختلف، حتماً از فروشنده درمورد مخصوص بودن چسب براي يونوليت بپرسيد؛ زيرا چسب هاي مخصوص علاوه بر اينكه استحكام بيشتري دارند، رد زردي از خود به جاي نمي گذارد. اين چسب ها نسبت به نمونه هاي ديگر قيمت بالاتري دارند كه اين هم به دليل كارايي بالاي آن است. چسب يونوليت مخصوص داراي مواد حلال نيستند و همين عامل باعث مي شود كه دقيقاً مانند شيشه باشند و هيچ ردي از خود به جاي نگذارند.


برچسب: يونوليت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۳:۴۳ توسط:فرازفوم موضوع: نظرات (0)